2011-08-13

Var rädd om ditt hår.

Eftersom jag jobbar som frisör tänkte jag dela med mig av några goda råd.
Grunden till ett välmående hår är att använda ett bra shampoo och balsam. Bra betyder inte att man måste köpa det dyraste men gå alltid till en välsorterad salong. Där kan proffsig personal hjälpa dig genom att känna på ditt hår och därav avgöra vad som passar just dig.
Det sämsta man kan göra är att köpa något billigt i mataffären för att sedan gå till frisören och köpa sig en dyr inpackning och tro att den ska göra mirakel, det funkar inte så. Lägg hellre pengarna på en bra bas.
För att få ditt shampoo att hålla längre så är det viktigt att du gör rätt. Tänk på att alltid tvätta två gånger och att du då tar väldigt lite shampoo varje gång. Första gången ska det inte löddra.
Andra gången tar du lika lite och masserar på som gången innan. Nu kommer det löddra mycket mer och all näring som finns i produkten kommer att gå in i håret. Gör du såhär kommer ditt shampoo att hålla mycket längre och du får ut maximal effekt. Och du behöver inte tvätta det varje dag heller. Glöm inte att avsluta med balsam.
Tyvärr gör många misstaget att de tvättar sönder sina hår, ett torrshampoo är därför en jättebra investering. Enkelt för hemmabruk också, vänd huvudet upp och ner och spreja vid hårrötterna. Massera lite och vänta i några sekunder tills produkten har sugit upp det feta i håret, för det är just detta som produkten gör.
Finns i sprayform och i puderform, jag föredrar spray. Om du är brunhårig så ta inte för mycket, håret kan se "dammigt" ut då.
Och en klippning efter sommaren är ju inte heller fel, också något som håret gillar. Good luck!

Foto: Jag

2 kommentarer:

  1. Jävligt bra inlägg, hoppas alla nötter som köper shampoo på ICA läser detta! :) Och när du skriver "proffsig personal" så läser jag mellan raderna och förstår självklart att du menar mig ;D HAHA

    SvaraRadera
  2. Menar väl det ;D Jaa, ni måste ju komma och kolla på henne, den lilla monsterhästen :D

    SvaraRadera